Lekfull labbverksamhet ska locka unga till fastighetsbranschen. Med Framtidens Fastighetslabb satsar Framtidskoncernen i Göteborg på upplevelser och digitala spel för att marknadsföra fastighetsbranschen.

Framtidens Fastighetslabb är något utöver det vanliga och som underhållande och lekfullt presenterar fastighetsbranschen för barn och ungdomar. I höst öppnar Framtidens Fastighetslabb för studiebesök. I lokalerna vid Opaltorget i Tynnered kommer framförallt skolelever i årskurs 4-9 i Göteborg guidas genom fastighetsbranschens värld. En anställd koordinator ansvarar för Fastighetslabbet och vid varje elevbesök kommer det att vara 2-3 guider på plats, 1-2 av dessa kommer att vara timanställda studenter.

- Vi har satsat på roliga, spännande och utvecklande upplevelser. Samtidigt som eleverna på ett pedagogiskt sätt får lösa uppdrag inom allmännyttan, som service, hållbarhet, integration, bostadsbrist och stadsplanering, säger Magdalena Dawidson, hr-specialist på Familjebostäder.

Sprida kunskap om branschen

Arbetet med Framtidens Fastighetslabb har pågått i fyra år. Konceptet består av tre delar, en plats för studiebesök, pedagogiskt skolmaterial och en spelapp.

- Fastighetsbranschen är en framtidsbransch men ett okänt område för många unga. Med Fastighetslabbet vill vi bidra till ökad kunskap om branschen inför gymnasieval och framtida yrkesval. Vi kommer att behöva kunniga personer som vill jobba i och med att utveckla våra fastigheter och med att engagera sig i våra hyresgästers trivsel och trygghet, säger Magdalena Dawidson.

Material för lärare

För pedagoger och studie- och yrkesvägledare finns även en lärarhandledning. Materialet är en hjälp i skolans arbete inför, under och efter besöket. Redan i mars i år lanserades en spelapp som riktar sig till barn och ungdomar i åldern 9-15 år. Appen, som heter Fastighetslabbet, laddas ner gratis till mobil och läsplattor. Spelet går ut på att man själv är vd för ett fastighetsbolag.

- Uppdraget går ut på att man har ansvar att bedriva en verksamhet som ger glada hyresgäster, nöjd personal och bra ekonomi, säger Magdalena Dawidson.

Spelet en del i konceptet

Hon berättar att responsen på spelet varit stort. Testgrupper har ”älskat spelet” och beskrivit det som ”lättsamt och kul” med ”bra grafik och upplägg” och att det är ”enkelt och tilltalande”.

- Spelappen är en mindre del i ett helt koncept. Målet är att 8 av 10 unga efter besöket i Fastighetslabbet kan tänka sig att jobba i fastighetsbranschen. Vår utmaning som också kan bli vår fördel är att vi har ett brett spektra av yrkesroller. Det gör att vi har en stor potential och fördel som arbetsgivare, säger Magdalena Dawidson.

Bra gensvar på utbildning

För att marknadsföra branschen arbetar Framtidskoncernen aktivt med hela kompetensfrågan. Sedan fyra år satsar man på en utbildning till fastighetsvärd på KomVux.

- Den har fått bra gensvar och är den mest sökta utbildningen inom KomVux, varje år har det varit minst dubbelt så många sökande, säger Magdalena Dawidson.

Går att följa på Instagram

Framöver hoppas hon att de ska locka andra fastighetsrelaterade till Fastighetslabbet, liksom det ska stå öppet för lovaktiviteter.

I samband med att Fastighetslabbet öppnar i oktober går det att följa aktiviteterna på Instagram.

- Vi vänder oss till barn och ungdomar och kommer på vårt Instagramkonto att locka med olika tävlingar. De kan lägga själva ut bilder och klipp från Fastighetslabbet med exempelvis intervjuer om fastighetsbranschen, #framtidensfastighetslabb.

Margaretha Eldh

Läs mer om Framtidens Fastighetslabb