Fastigo testar nya grepp för att attrahera unga till fastighetsbranschen. En fototävling på Instagram där det gäller att fotografera sin favoritfastighet lanseras i samarbete med influencern och youtubern Hampus Hedström.

– Fastighetsbranschen är okänd bland dagens unga. För att nå målgruppen måste vi kommunicera med ungdomar på deras villkor och i kanaler som de befinner sig. Genom samarbetet med Hampus hoppas vi på sikt få fler unga att bli intresserade av att jobba i den framtidsbransch vi tycker att vi är, säger Anette Nordenfelt, kommunikationschef på Fastigo.

Hampus Hedström gör ett videoinlägg på sin Youtubekanal och ett inlägg på sin Instagramsida. I båda kanalerna uppmanar Hampus sina tittare att gå in på Instagramkontot upptäck_fastighetsbranschen och delta i en tävling där det gäller att fotografera sin favoritfastighet.

Fastighetsbranschen har stora behov av att rekrytera ny kompetens. De kommande 10 åren behöver 11 000 nya medarbetare anställas. De som utbildas idag på gymnasium, yrkeshögskola och högskola/universitet täcker bara 20 procent av behovet.

– Vi hoppas att många deltar i tävlingen, men framförallt vill vi att fler unga ska få upp ögonen för vilka spännande jobb som finns i branschen. Unga vill ha trygga jobb där de känner att de kan påverka och ta ansvar. Det kan vi erbjuda, säger Anette Nordenfelt.

Fakta Hampus Hedström

Hampus Hedström är komiker med en egen humorkanal på Youtube med fler än 200 000 prenumeranter. Hampus är stor även på Instagram där han har drygt 230 000 följare. Hampus var också programledare för årets Guldtuben-gala som gick av stapeln den 3 juni.​