Ekonomi för arbetsgivare
Här har vi samlat information om pension, skatt på förmåner, avgifter och ekonomi.
- Översikt
- Arbetsgivarnytt
Fastigos översikt för skatt på förmåner
Fastigo uppdaterar årligen information om nya arbetsgivaravgifter och skatter för anställningsförmåner.
Vill du veta vad som gäller för friskvårdsbidrag, fruktkorg på arbetsplatsen och glasögon?
Under länken Översikt: Skatt på förmåner hittar du samtliga förmåner från A till Ö och hur de ska beskattas.
Pension och försäkring
Som medlem i Fastigo har företaget åtagit sig att teckna kollektivavtalade pensions- och försäkringsavtal.
För mer information om vad som gäller kring kollektivavtalade pensioner och försäkringar, se aktuellt kollektivavtal och Fastigos fördjupning till detta.
Arbetsgivarens avgifter enligt lag och kollektivavtal
Lagstadgade avgifter regleras i Socialavgiftslagen (2000:980) där procentsatserna specificeras i 2 kap 26 §. Allmänna
löneavgiften regleras i Lag (1994:1920) om allmän löneavgift där procentsatsen specificeras i 3 §. Kollektivavtalade pensioner och trygghetsförsäkringar för anställda fastställs för respektive avtalsområde av de avtalsslutande parterna.
Basbelopp och räntesatser 2024
Prisbasbelopp
Prisbasbelopp kallades tidigare bara basbelopp och används bland annat vid beräkning av garantipension, sjukpenning och bilförmån.
Prisbasbeloppet räknas fram på grundval av ändringarna i det allmänna prisläget och fastställs för ett år i taget. För 2023 är det 52 500 och för 2024 är det 57 300.
Inkomstbasbelopp
Inkomstbasbelopp styr bland annat beräkningen av pensionsrätt inom det nya inkomstgrundade pensionssystemet. Maximal pensionsrätt uppnås vid en inkomst om 8,07 x inkomstbasbeloppet.
Inkomstbasbeloppet är 74 300 kronor för 2023 och för 2024 är det 76 200 kronor.
Förhöjt prisbasbelopp
Förhöjt prisbasbelopp används vid beräkning av pensionspoäng för tilläggspension.
Det förhöjda prisbasbeloppet är 53 500 kronor för 2023 och för 2024 är det 58 500
kronor).
Basräntan
Basräntan styr den intäkts- och kostnadsränta som beräknas på skattekontot. Intäktsränta är skattefri och kostnadsränta är inte avdragsgill. Basräntan bestäms av SKV och beräknas till 125 procent av den genomsnittliga säljräntan på sexmånaders statsskuldväxlar under tiden 16:e i en månad till och med 15:e i påföljande månad. Avrundning sker till närmast hela procenttal. Dock kan basräntan aldrig bli lägre än 1,25 procent. Basräntan ändras när genomsnittsräntan ändras med minst en procentenhet. Första januari 2024 är basräntan 5,0 procent och från 1 juli är den 3,75 procent.
Intäktsräntan på skattekontot är 45 procent av basräntan och är således 2,25 procent vid årets ingång och 1,6875 procent från första juli. Kostnadsräntan finns i två olika nivåer – låg och hög – beroende på orsaken till underskottet på skattekontot. Vid basränta 5,0 procent är kostnadsräntorna 5,0 respektive 20,0 procent från den 1 januari 2024. Från den första juli är motsvarande räntesatser 3,75 respektive 18,75.
Referensräntan
Referensräntan är namnet på den ränta som den 1 juli 2002 ersatte diskontot.
Referensräntan fastställs halvårsvis av Riksbanken och är 4,0 procent första halvåret 2024 och likaledes även för andra halvåret.
Statslåneräntan (slr)
Statslåneräntan (slr) är en räntesats som används mycket inom skatteområdet, till exempel vid förmån av lån från arbetsgivare eller vid beräkning av bilförmånsvärde. Sista november året före beskattningsåret är en vanlig stickdag. Den 30 november 2023 var slr 2,62 procent. Statslåneräntan utgörs av den genomsnittliga marknadsräntan på statsobligationer med en återstående löptid om minst fem år. Den fastställs varje torsdag av Riksgälden och finns på dess hemsida www.riksgalden.se.
Den genomsnittliga statslåneräntan under året före inkomståret används bl a när avkastningsskatt ska beräknas på pensionsmedel. Den var 1,46 procent 2022 och är 2,48 procent för 2023. Den genomsnittliga statslåneräntan 2023 används alltså vid beräkning av avkastningsskatt för inkomstår 2024.