Innehållsförteckning
Uppgiftsskyldighet för arbetsgivaren
Innehållsförteckning
Uppgiftsskyldighet för arbetsgivaren

Uppgiftsskyldighet för arbetsgivaren

Arbetsgivare är skyldig att anmäla arbetstagares sjukdom eller arbetsskada till Försäkringskassan eller Arbetsmiljöverket. Den arbetsgivare som inte gör anmälan i rätt tid riskerar att dömas till böter.

 

Sjukdom

Anmälan om sjukdom ska göras till Försäkringskassan om arbetstagaren fortfarande är frånvarande på grund av sjukdom den femtonde kalenderdagen i en sjukperiod. Detta ska ske inom sju kalenderdagar efter sjuklöneperiodens utgång.

 

Arbetsskada

Då arbetstagare drabbas av en svårare personskada eller avlider efter en olycka i samband med arbetet ska arbetsgivaren omedelbart – inom 24 timmar – anmäla detta till Arbetsmiljöverket. Samma gäller vid tillbud som innebär allvarlig fara för liv och hälsa.

 

Anmälan görs lämpligen på www.anmalaarbetsskada.se och går då till Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan samtidigt.

 

Anmäler en arbetstagare till Försäkringskassan att denne drabbats av en arbetsskada kommer en särskild blankett att sändas till arbetsgivaren. Blanketten innehåller ofta arbetstagarens egen uppfattning om vad som orsakat arbetsskadan. Arbetsgivaren är skyldig att fylla i blanketten. Om de uppgifter som lämnats av arbetstagaren, i samråd med skyddsombudet på arbetsstället, inte stämmer med arbetsgivarens uppfattning kan arbetsgivaren fylla i en egen blankett och sända till Försäkringskassan.

Logga in

För att komma åt denna information behöver ditt företag vara medlem i Fastigo.Om du redan är inloggad och ändå inte kommer åt ett visst material är det för att du saknar behörighet till den sidan eller filen.

Du loggar in med din e-postadress och lösenord.

Om du inte loggat in tidigare behöver du skapa ett lösenord genom att följa ”Glömt ditt lösenord”-länken nedan.