Det är arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och som därför har att utreda och, i förekommande fall, se till att kränkningarna upphör. Vilka åtgärder som behöver vidtas får avgöras i det enskilda fallet. Det är viktigt att slå fast att ett sådant beteende är fullständigt oacceptabelt och att det kan, om det inte upphör, leda till att arbetsgivaren kan avsluta anställningen. En viktig uppgift för chefen är att hantera mänskliga relationer på arbetsplatsen. Problem i samarbetet beror sällan på en enda person, istället bör orsakerna sökas i arbetets organisation och inte hos den enskilde arbetstagaren. Problemlösning kan ske genom att man utvecklar arbetsmetoder, arbetsfördelning och kommunikation osv. Ändå bör varje arbetstagare vara medveten om sitt ansvar för ett gott klimat på arbetsplatsen. Det finns ett ömsesidigt ansvar för arbetsmiljöarbetet där arbetstagarna ges rätt att delta i arbetsmiljöns utformning men också har ett ansvar att medverka i olika samarbetsorgan och vara aktiva för att utveckla arbetsmiljön i positiv riktning.
DELA