Huvud och delprocesser
Klassigo består av följande fyra huvudprocesser och 17 delprocesser. Läs mer om dessa under respektive flik nedan.
Omfattar de aktiviteter som ingår när ett företag ska starta och genomföra ny-, om- eller tillbyggnadsprojekt. Huvudprocessen är uppdelad i två delprocesser:
11 Projektering
Planering och upprättande av bygg-, arkitekt-, konstruktions- och marktekniska handlingar, med hänsyn till miljömässiga, ekonomiska och tekniska krav. Utarbetande av projekthandlingar. Framtagande av kalkyler, kostnadsberäkningar och tidplaner. Beräkningar och dimensioneringar.
Upphandling vid exempelvis ny- eller ombyggnad samt övriga entreprenadtjänster. Framtagande av anbudshandlingar.
Avgränsningar delprocess 11:
Vid annan eller bredare upphandling än inför ombyggnation och/eller nybyggnation se delprocess 45 Inköp.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 11.
12 Bygg och kontroll
Aktiviteter som utförs under byggskedet. Byggledning. Samordning av konsult-, byggnads- och installationsarbetet under uppförandeskedet. Besiktningar samt teknisk och ekonomisk kontroll.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 12.
Omfattar fastigheternas drift- och underhåll. Processen innehåller även kundfrågor som berör fastigheternas skötsel och standard. Huvudprocessen är uppdelad i sex delprocesser.
21 Förvaltning
Arbetsuppgifter som rör fastighetsbeståndets utveckling och långsiktiga planering samt periodiskt underhåll. Det gäller såväl bostadsområden, lokaler (inklusive industri-) samt centrumanläggningar.
Avgränsningar delprocess 21:
- Här klassas även befattningar inom företag där ovanstående arbetsuppgifter utförs för kund.
- Om arbetsuppgifterna huvudsakligen består av marknadsföringsaktiviteter för exempelvis centrumanläggning eller liknande bör delprocess 31 Kommunikation och marknadsföring väljas i stället.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 21.
22 Drift- och områdesansvar
Aktiviteter som inom ett givet fastighetsbestånd innebär ansvar för fastigheternas skötsel, standard och service. Fördelning och kontroll av fastighetsarbete. Löpande hyresgästkontakter. Lägenhets- och lokalvisningar. Boendeintroduktion. Besiktningar.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 22.
23 Skötsel och underhåll
Aktiviteter såsom inre och yttre skötsel, reparationer etc.
Avgränsning delprocess 23:
- Här klassas även befattningar där ovanstående arbetsuppgifter utförs för kund.
- I denna delprocess bör det enbart finnas befattningar som omfattas av F- eller S-avtalen.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 23.
24 Energi
Aktiviteter som syftar till att övervaka, kontrollera och justera värme- och ventilationsutrustning samt annan energiutrustning. Utveckla energianvändning. Energi- och mediastatistik.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 24.
25 Måleri – Månadslöneavtal
Gäller endast arbetstagare som omfattas av Månadslöneavtalet för bättrings-, kompletterings- och mindre måleriarbeten.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 25.
26 El
Fastighetsarbete för elektriker med full behörighet.
Avgränsning delprocess 26:
- Endast elektriker vars anställningsförhållande regleras av F- eller S-avtalet ska Klassigo-kodas. Notera att det fortfarande är fastighetsarbete men med specialkompetens el.
- Elektriker vars anställningsförhållande regleras av Installationsavtalet kodas inte enligt Klassigo.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 26.
Omfattar de aktiviteter som uppstår i relationer med presumtiva och befintliga kunder. Huvudprocessen är uppdelad i fyra delprocesser:
31 Kommunikation och marknadsföring
Aktiviteter kring kommunikation och marknadsföring som syftar till att bibehålla eller erhålla företagets kund.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 31.
32 Kundkontakter
Aktiviteter såsom kundtjänst/reception/växel, uthyrning och kontraktsskrivning.
Avgränsning delprocess 32:
- Om företaget är organiserat på sådant sätt att det finns en hyresavdelning, kundavdelning eller motsvarande
- så klassas de befattningar som finns inom den avdelningen inom denna delprocess. I dessa befattningar finns det arbetsuppgifter som ingår i hela hyreskedjan.
- Om man har mycket kundkontakter i en viss befattning men dessa huvudsakligen består av mer säljande karaktär bör man istället välja delprocess 34 Försäljning.
- Här klassas även befattningar där arbetsuppgifter inom delprocessen utförs för kund.
- Om det i befattningen ingår mest marknadsföringsaktiviteter kring uthyrning bör 31 Kommunikation och marknadsföring användas i stället.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 32.
33 Bosociala frågor och hyres- eller bostadsrättsjuridik
Aktiviteter såsom störningsärenden, myndighetskontakter i sociala boendefrågor, hyres- och bostadsrättsjuridik, förhandlingar i hyresnämnd/domstol.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 33.
34 Försäljning
Aktiviteter såsom försäljning av vitvaror och tillbehör, lägenheter och lokaler samt hela fastigheter.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 34.
Omfattar de aktiviteter som dels är till för att stödja övriga processer, dels är till för att utveckla företagets verksamhet. Huvudprocessen är uppdelad i fem delprocesser:
41 IT
Aktiviteter som är till för att bygga upp, utveckla samt förvalta IT-system.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 41.
42 Ekonomi
Aktiviteter såsom fakturering, bokföring, hyreshantering inklusive kravverksamhet, budget, redovisning, låne- och bidragshantering, försäkringsfrågor etc. Planering och genomförande av ekonomiska utredningar. Analyser samt uppföljning av budgetutfall och resultat.
Avgränsning delprocess 42:
- Ekonomitjänster som utförs för kund, exempelvis att sköta bostadsrättsföreningars ekonomi, klassas i denna delprocess under motsvarande nivå som arbetsuppgifterna för företagets interna ekonomiarbete.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 42.
43 Personal
Aktiviteter såsom löner, förhandlingar, kompetensutveckling, arbetsmiljö, rekrytering, rehabilitering och andra personaladministrativa uppgifter.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 43.
44 Internt stöd, administrativt och utvecklingsarbete
Aktiviteter såsom arkivering, posthantering, formulering och redigering av texter etc. Planering och genomförande av företagsövergripande utrednings- och utvecklingsarbete, exempelvis inom miljö, kvalitet, hållbarhet, digitalisering, säkerhet, affärsjuridik samt intern styrning och kontroll. Samordning av funktioner inom huvudprocess 4 Verksamhetsstöd.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 44.
45 Inköp
Upprättande av process och policy för långsiktiga köp av varor och tjänster. Kontakt med leverantörer angående varuinformation och betalnings- och leveransvillkor, upphandling- och avtalsjuridik. Begäran, granskning och värdering av anbud/offerter. Ta beslut om vilken anbudsgivare företaget ska välja. Förhandling och avslut med leverantör/entreprenör. Reklamationer.
Läs mer om de olika nivåerna i delprocess 45.