Fastigo startar en ny vinjett som handlar om att lyfta fram månadens medarbetare i fastighetsbranschen. Först ut är Heidi Berger som är marknadschef på Stångåstaden.
Heidi, du kom från tech bolaget Fingerprints och har tidigare jobbat inom Saab-koncernen. Hur hamnade du i fastighetsbranschen och mer specifikt Stångåstaden?
– Jag har alltid varit en nyfiken person som drivs av stora helhetsfrågor. Stångåstaden har ett spännande uppdrag som berör många. Jag älskar mitt hem och de flesta kan relatera till en stark känsla kopplat till sitt hem. Jag har i mina tidigare roller arbetat med viktiga frågor, men inget som så många kan relatera till.
Stångåstaden har flera år i rad hamnat högt upp i ranking som berör arbetsmiljön, till och med på europeisk nivå. Vad är det som gör att du och dina kollegor trivs så bra på jobbet?
– Stångåstaden har en medveten långsiktig strategi som utgår från synsättet att medarbetarna är den viktigaste tillgången. Nöjda kollegor ger nöjda kunder. Den goda stämningen i koncernen leder till ett otroligt engagemang och i grunden är det en fin och välskött verksamhet. Minns när jag började på Stångåstaden och kollegorna mötte mig med ”välkommen” och ”grattis”. En fin första kontakt som säger något om hur vi har det på kontoret. Trivs väldigt bra med mina kollegor och min chef. Det känns som att min åsikt räknas och att det finns en möjlighet för mig att utvecklas.
Tror du att det faktum att ni är ett allmännyttigt bolag påverkar mediebilden? Är det en fördel eller nackdel när det gäller att skapa förtroende och förmedla en korrekt bild i media?
– Min syn på detta är att det inte spelar någon roll om det är ett allmännyttigt eller privat bolag. Förtroende är något man förtjänar varje dag. Det måste grunda sig i bra resultat. Om man inte gör det man säger man ska göra, då får man inget förtroende för företaget. Stångåstaden har arbetat upp ett förtroende bland medier, men det är inget vi kan ta det för givet. Det är viktigt att vara regelbundet transparent. Vi ska leva upp till en hög förväntansbild.
Hur ser marknads- och kommunikationsavdelningen ut i Stångåstaden? Har du många kollegor och hur ser det ut med samarbete med övriga inom bolaget?
– Avdelningen är åtta personer inklusive mig och det är en central funktion. Vi jobbar i en koncern som består av Stångåstaden, Studentbostäder och Kulturfastigheter. Vår avdelning jobbar med all kommunikation i hela koncernen. Tanken är att vi ska arbeta integrerat och det gör vi genom att dela upp arbetet i tre team; marknadsföring, pr och kommunikation, digitala kanaler och strategier. Kommunikationen måste hänga ihop före, under och efter en insats. Var femte linköpingsbo bor i ett hem som har någon koppling till koncernen. Det innebär en otrolig möjlighet, men också en utmaning i form av bland annat anpassad information som når ut till kunderna och hyresgästerna.
I somras utsattes centrala Linköping för ett sprängdåd. Explosionen förstörde flera av Stångåstadens fastigheter och lyckligtvis var det relativt få som skadades. I anslutning till dådet och veckorna som följde var det mediala trycket högt på Stångåstaden. Så här i efterhand, vad är dina starkaste minnen och reflektioner från det arbetet?
– Det är framförallt två saker jag tar med mig från den hanteringen. Det första är hur snabbt vi agerade. Krisorganisationen var på plats 25 minuter efter att händelsen hade inträffat och det var snabba beslut under hanteringen, exempelvis när det gällde evakueringsboenden. Det andra jag har tagit med mig är hur Linköping slöt sig samman i en svår stund. Människor och företag hörde av sig och ville hjälpa till. Det finns så mycket gott i staden. Det är fint. Personal från olika delar av koncernen som var lediga kom in för att hjälpa till. Många har visat sig från sin allra bästa sida.
Slutligen, vad skulle du säga till någon som jobbar med kommunikation och funderar på att söka ett jobb inom fastighetsbranschen?
– Det är en spännande bransch med många utmaningar. Processen kring nyproduktion, bostadsbrist i samhället och digitaliseringen. Det är stora frågor. Vi som jobbar inom ett fastighetsbolag gör så otroligt mycket mer än bara att bygga och förvalta bostäder. Vi har hand om människors hem.
**Snabbfakta**
Namn: Heidi Berger
Yrke: marknadschef på Stångåstaden
Bor: Kolmården utanför Norrköping
Familj: Make Christian Berger, tillträdande VD för Östsvenska Handelskammaren samt barnen Lisa 10 år och Anton 7 år
Fritidsintresse: Alla former av aktiviteter utomhus, exempelvis slalom, mountainbike/MTB, vandring, fotboll, ridning och löpning
Favoritlag: Fotboll givetvis då jag är uppvuxen med det (pappa Benny Wendt)! IFK Norrköping på herrsidan och LFC på damsidan
Medievanor: Storkonsument av alla former av nyheter. Kommer väl med jobbet – viktigt att hänga med. Dagligen – Dagens Industri, Corren, P1 och Aktuellt 21.00. Börjar dagen med att alltid titta på Fåret Shaun – älskar formatet och humorn! Blir en bra start på dagen!