Fastigo frågar regelbundet sina medlemmar om aktuella frågor och det allmänna läget i branschen. Temat denna gång var AI. 70 procent av de svarande företagen ser utifrån sin roll som arbetsgivare allmänt positivt på utvecklingen i sina företag det närmaste året, även om flera nämner att det ekonomiska läget fortfarande oroar. Några intressanta indikationer från undersökningen:
- Intresset för AI stort i branschen
65 procent uppger att AI är en spännande möjlighet och nästan lika många att det är något de kommer att behöva arbeta med i framtiden. Det är främst inom textstöd och rapportskrivning samt området energibesparing som respondenterna ser att AI kommer att användas.
- AI ersätter inte personal
Fler än hälften kommer att utbilda personalen i AI, och bara sex procent menar att de kommer att ersätta personal med AI. 80 procent tycker att automatisering och effektivisering av stora datamängder är den stora vinsten med AI, men även övervakning och justering av energiförbrukning.
- Risker och blandade känslor inför chatbottar
62 procent ser att chattbottar kan hjälpa till att öka tillgängligheten för kunder/hyresgäster, men 35 procent tror att det kan leda till försämrade kundrelationer då chattboten upplevs som okunnig och opersonlig. Hela 75 procent ser säkerhetsutmaningar som en negativ effekt av AI. Detta även kring integritet och känslig data där 59 procent ser att AI kan ha en negativ effekt.
- Utvecklingsbehovet kring AI-relaterade frågor anmärkningsvärt stort
Hela 90 procent anger att de inte har någon policy/riktlinje framtagen. Bland privata och mikroföretag är det hela 100 procent som inte har, men bland kooperativa företag är det över hälften som har en policy på plats. 79 procent uppger att kunskapsnivån inom AI i organisationen är otillräcklig.
Vill du veta mer om undersökningen och dess resultat, kontakta kicki.lilliedrake@fastigo.se