– Patrik har gjort en cool bildkomposition på en fastighet som i det traditionella ändå visar en bransch i förändring, säger Anette Nordenfelt, kommunikationschef på Fastigo, fastighetsbranschens arbetsgivarorganisation, som står bakom tävlingen.
Syftet med tävlingen har varit att ge unga en första kontakt med fastighetsbranschen genom att uppmana dem att fota en fastighet, tagga den med ”minfastighet” och ladda upp den på Instagram.
För att dra mer uppmärksamhet till tävlingen har Fastigo samarbetat med Hampus Hedström, en av Sveriges större Youtuber som gjort filmen ”Min lägenhet faller isär” på Youtube.
– Vi ville testa nya vägar för att få fler unga att känna till fastighetsbranschen. Då blev det naturligt att gå via Instagram och Youtube eftersom unga använder dessa medier för att kommunicera och hämta inspiration, säger Anette Nordenfelt.
Totalt har filmen på Youtube haft över 83 000 visningar och närmare 400 tävlingsbidrag har kommit in. Vinsten i tävlingen, en iPhone 7, delas ut idag.
– Vi är glada över det stora engagemanget och det positiva gensvar vi fått på filmen och tävlingen, både från alla unga och från personer som jobbar i branschen.