– Fastighetsbranschen är okänd bland dagens unga. För att nå målgruppen måste vi kommunicera med ungdomar på deras villkor och i kanaler som de befinner sig. Genom samarbetet med Hampus hoppas vi på sikt få fler unga att bli intresserade av att jobba i den framtidsbransch vi tycker att vi är, säger Anette Nordenfelt, kommunikationschef på Fastigo.
Hampus Hedström gör ett videoinlägg på sin Youtubekanal och ett inlägg på sin Instagramsida. I båda kanalerna uppmanar Hampus sina tittare att gå in på Instagramkontot upptack_fastighetsbranschen och delta i en tävling där det gäller att fotografera sin favoritfastighet.
– Vi hoppas att många deltar i tävlingen, men framförallt vill vi att fler unga ska få upp ögonen för vilka spännande jobb som finns i branschen. Unga vill ha trygga jobb där de känner att de kan påverka och ta ansvar. Det kan vi erbjuda, säger Anette Nordenfelt.
Fastighetsbranschen har stora behov av att rekrytera ny kompetens. De kommande 10 åren behöver 11 000 nya medarbetare anställas. De som utbildas idag på gymnasium, yrkeshögskola och högskola/universitet täcker bara 20 procent av behovet.
Tävlingen pågår mellan 9 och 22 juni. Bilden man vill tävla med ska taggas med plats och @upptack_fastighetsbranschen. Alla bidrag bedöms efter originalitet, teknisk kvalitet, känsla och relevans till temat. I juryn deltar fotograf Fabian Wester, Hampus Hedström samt Mattias Österberg och Anette Nordenfelt från Fastigo.
Fakta Hampus Hedström
Hampus Hedström är komiker med en egen humorkanal på Youtube med fler än 200 000 prenumeranter. Hampus är stor även på Instagram där han har drygt 230 000 följare. Hampus var också programledare för årets Guldtuben-gala som gick av stapeln den 3 juni.