Vad händer om en arbetstagare blir sjuk på sin semester?

Semesterdagarna kan omvandlas till sjukfrånvaro om arbetstagaren utan dröjsmål anmäler detta till arbetsgivaren. (Det ska ske senast vid återkomsten från semestern.) Arbetsgivaren kan kräva att arbetstagaren styrker sjukfrånvaron med ett läkarintyg.

Kan jag kräva att arbetstagaren lämnar in sjukintyg från dag 1

Ja, enligt 10 a § sjuklönelagen har en arbetsgivare rätt att begära in förstadagsintyg om det finns särskilda skäl. Fastigos kollektivavtal (F-, I- S- och K) innehåller regler om förstadagsintyg. Om arbetsgivaren begär förstadagsintyg så ska kostnaden för intyget bekostas av arbetsgivaren. Kravet på förstadagsintyg ska omprövas senast efter ett år.

Gäller sjuklönereglerna även nyanställda?

Huvudregeln är att arbetstagare omfattas av sjuklönereglerna redan från och med första dagen i anställningen. Detta gäller dock inte om anställningen är tidsbegränsad och kortare än en månad, då måste arbetstagaren ha tillträtt anställningen och varit anställd i fjorton kalenderdagar i följd för att ha rätt till sjuklön.