• Nyheter
  • Det här behöver fastighetsbranschen!
DELA
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email
Dela på print

Det här behöver fastighetsbranschen!

Anna Bellman höll i hop samtalen med bland andra Christina Andersson och Cecilia Gardner Larsson.

Som en fortsättning av ett rundabordssamtal som ägde rum 2017 i Almedalen träffades en samling starka profiler i fastighetsbranschen i början av december 2020. Det blev dryga två timmar av samtal och workshop-ar kring framtiden i fastighetsbranschen. En bransch där över 40 procent av företagen uppger att de kommer att växa enligt en färsk rekryteringsbarometer som Fastigo precis publicerat.

”Framtidens fastighetsförvaltning och jakten på talangerna” låter som en filmtitel, och nog bjöd eftermiddagens inspirationstalare och workshopdeltagare på både spännande replikskiften och oväntade vändningar. Det var Fastigo och Fastighetsägarna Stockholm som arrangerade det digitala eventet, och elva speciellt utvalda företrädare från alla typer av fastighetsföretag i hela Sverige deltog. Liksom under 2017 års samtal så var det Anna Bellman som höll ihop eftermiddagen. Detta reportage är det första av två delar, där denna del fokuserar på omvärldsspaning och analys, och den andra delen på diskussioner från företrädare för branschen.

Brist på förvaltare
Annie Carpelan från Fastighetsägarna Stockholm summerade och konstaterade att ett av hindren till att utveckla till exempel fastighetsförvaltningen är bristen på kompetens. Det här har Fastigo fått bekräftat i flera undersökningar, och Fastigos senaste rekryteringsbarometer utgjorde inget undantag. Det som tydligt har tillkommit är området digitalisering där 52 procent uppger att de behöver rekrytera inom området. Trots den snabba digitala utvecklingen så är det är fortfarande yrken som fastighetstekniker, -skötare, -förvaltare och byggprojektledare som är knepiga att få fatt på.
–Antingen saknar de sökande till tjänsterna relevant utbildning eller relevant arbetslivserfarenhet, vilket tyvärr leder till att kompetenskraven sänks i 39 procent av fallen där det är svårt att hitta rätt person. Det tar även längre tid än önskat att rekrytera, sa Mona Finnström.

Fastighetsbranschen har ändå klarat krisen väl jämfört med andra branscher. Hela 41 procent svarar att de tror att antalet anställda kommer att öka de kommande tre åren.
–Vår bransch är verkligen förskonad, men för att kunna få in nya talanger så behöver vi få gehör för bristen på till exempel drifttekniker. Vår önskan är anmäld till utbildningsväsendet men det har inte hänt speciellt mycket kring det här oerhört viktiga yrket, det gör mig besviken, sa Mona Finnström.

Cecilia Gardner Larsson har ett långt förflutet i branschen.

”Släpp sargen!”
Samtalet fortsatte med en omvärldsspaning kring jakten på talangerna, och hur fastighetsbranschen står sig jämfört med andra branscher.
–Vi är en ganska konservativ bransch. Vi pratar gärna om förändring när det gäller samhällsbyggnad och hållbarhet, men när det kommer till oss själva är det något annat. När det handlar om kompetens, rekrytering och ledarskap har vi svårt att se hur fantastiska vi är och berätta om det för nya talanger, sa Cecilia Gardner Larsson som är konsultchef på Real Competence och har över 25 års erfarenhet av fastighetsbranschen, och fortsatte:
–En undersökning vi gjorde bland unga på KTH om vad de tycker är viktigt med ett framtida jobb så handlar det inte om hus och hårda värden längre. Unga vill ha tre saker: Utvecklande arbetsuppgifter, bra kollegor och delaktighet i att bidra till samhället. Vi har ju allt det! Vi har även gått från att vara en gubbig bransch till att vara bäst på jämställdhet. Det och frågor om digitalisering är sådant som de unga tycker är självklart. När branschen söker nya talanger så baseras tyvärr kravspecifikationerna på det som är beprövat och det funkar inte längre. Vi behöver våga släppa sargen!

Mångfald av tankar och människor
–Vi behöver bli bättre på att berätta om vilken spännande bransch vi är, ren storytelling. Stadsplanering och den påverkanskraft man har i branschen är ju precis det unga vill ha. Andra branscher har knäckt koden för att berätta om det. Man behöver kanske inte jämföra sig med Spotify och unga branscher, men vi kan inspireras av dem. Att hitta bättre exempel och fronta dem, menade Christina Andersson som har jobbat i London och Singapore med digital utveckling och numera ansvarig för Novare Leadership Academy, och fortsatte:
–Bank och försäkring har tvingats förändra sig. Här kan man tänka att de som jobbat länge är själva stommen och kunskapen, men för att utveckla sig framåt med nya affärer i ett nytt samhälle så krävs diversity och inclusion. Att plocka in nya talanger, nya tankar, idéer och frågeställningar är inte lätt. Men för att gå framåt och skaffa hållbara affärsmodeller så är det nödvändigt.

Tänka på nya titlar

Christina Andersson har 20 års erfarenhet inom digital media.

Anna Bellman tog upp exemplet med svårigheten att både utbilda och attrahera till exempel drifttekniker till fastighetsbranschen. Hur ska  vi göra för att marknadsföra branschen och få yrkena hippa?

–Här är vi i en bransch där vi kan vara med och påverka samhället flera hundra år framåt med stadsplanering, och att jobba med miljö- och sociala frågor. Det är gruppen som är intresserad av just de frågorna som vi ska attrahera. Det bästa sätter att driva förändring är att visa förebilder; någon som förändrat och som man kan se upp till och bli inspirerad av. Att det är en värld jag vill vara och verka i. Drifttekniker kanske inte låter som någon som gör allt det här. Vi kanske behöver ändra titlarna och presentera hela det raster av kompetenser som behövs, sa Christina Andersson.

Sluta att sno från varandra
–Vi är nästan löjligt samstämmiga. Branschen behöver börja prata mer människor och samhällsbyggnad. Vi behöver lyfta fram människor med olika bakgrund; kvinnor, män, unga, gamla, akademiker och icke akademiker och visa vad de faktiskt gör på jobbet. Det är vanligt att vi mest låter vd synas, och det är kanske inget unga personer identifierar sig med. Sedan behöver vi börja redan på högstadiet och gymnasiet. Prao, praktikplatser och sommarjobb gör att vi får in folk på utbildningarna. Vi kan även ta in folk från andra branscher och inte fokusera på att alla kan 100 procent från dag ett. Annars kommer vi bara att hålla på att sno från varandra, då tänker vi inte långsiktig kompetens, sa Cecilia Gardner Larsson.

Skrivet av Kicki Lilliedrake, kommunikationschef Fastigo

Hjälp ungdomar till jobb i sommar
29 mar
KURS: Lönekartläggning, så här gör du!
29 mar
Vi vill veta vad du tycker om oss!
29 mar
Johan Mann utsedd till ny vd för Fastigo
22 mar
Fastigo 75 år – en jämställd bransch
10 mar
Semester 2021
26 feb
Praktik och sommarjobb för skolungdomar
26 feb
Karantän efter resa – vad gör jag som arbetsgivare?
24 feb
Diskussion om framtidens fastighetsbransch
23 feb
Vinnande medlemmar i Fastigo!
12 feb

Fastigo-portalen

Här loggar du in som ska lämna företagsuppgifter, statistik eller hantera ert företags användare.

Medlem

Här loggar du som medlem in för att komma åt all låst information på webbplatsen

Fastigo-portalen

Här loggar du in som ska lämna företagsuppgifter, statistik eller hantera ert företags användare.

Vi använder cookies för att du ska få en bra användarupplevelse. Läs mer om cookies här.

Logga in

För att komma åt denna information behöver ditt företag vara medlem i Fastigo.Om du redan är inloggad och ändå inte kommer åt ett visst material är det för att du saknar behörighet till den sidan eller filen.

Du loggar in med din e-postadress och lösenord.

Om du inte loggat in tidigare behöver du skapa ett lösenord genom att följa “Glömt ditt lösenord”-länken nedan.