Nytt inom arbetsmiljö

Arbetsanpassning (AFS 2020:5) Från den 1 juni 2021 ersätter föreskriften Arbetsanpassning (AFS 2020:5) den tidigare Arbetsanpassning och rehabilitering (AFS 1994:1). Begreppet rehabilitering har tagits bort eftersom det enbart är arbetsanpassningen som arbetsgivaren enligt arbetsmiljölagen kan råda över. Föreskriften innebär att arbetsgivaren fortlöpande ska ta reda på om någon arbetstagare har behov av arbetsanpassning i den […]

Arbetsgivarens ansvar för arbetsmiljön

Det är arbetsgivaren som har det övergripande arbetsmiljöansvaret. Men vad innebär arbetsmiljö,  är det bara arbetsställningar och buller det handlar om? Eller mer om arbetstider, stress och arbetsbelastning? Det finns några viktiga delar som du som arbetsgivare behöver hålla koll på, och kursen ger en effektiv sammanfattning av det aktuella regelverket. Bland annat vilka åtgärder […]

Nytt verktyg för riskbedömning av fallolyckor

Allmänt « nr 7 « 2020 Nu finns en checklista för riskbedömning av fallolyckor från samma nivå. Fallolyckor är en av våra vanligaste arbetsskador och statistik visar att fall från samma nivå leder till fler anmälda arbetsskador än fall från hög höjd. Bakom dessa olyckor ligger ofta dålig belysning, hala underlag eller att man har […]

Praktik och sommarjobb för skolungdomar

Nr 4 « 2020 Medverka till att ge så många ungdomar som möjligt en chans att pröva på ett sommarjobb. Det är ett viktigt led i att marknadsföringen och för att få fler ungdomar att söka sig till utbildningar som anknyter till vår bransch. Prao och praktik Praktisk arbetslivsorientering är obligatorisk under minst tio dagar […]

Socialavgifter, basbelopp, skatter m m 2020

Nr 1 « 2020 « Fastigo  Fastigos lathund över skatter och avgifter 2020 Fastigos årliga lathund innehåller specifikation av lagstadgade och avtalsenliga avgifter, basbelopp samt en utförlig del om gällande skatteregler för anställningsförmåner med reseersättning och traktamenten. Lagstadgade socialavgifter För 2020 är de lagstadgade socialavgifterna 31,42 procent. För personer som vid årets ingång har fyllt […]

Vad innebär det att ha ett systematiskt arbetsmiljöarbete?

Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att varje arbetsgivare är skyldig att arbeta med arbetsmiljöfrågor på ett systematiskt, regelbundet och planmässigt sätt. Huvudpunkterna i det systematiska arbetsmiljöarbetet (S A M) kan kortfattat beskrivas på följande sätt: Upprätta en arbetsmiljöpolicy där ni beskriver hur ni vill att arbetsförhållandena ska vara på arbetsplatsen. Skapa rutiner för det systematiska arbetsmiljöarbetet. Fördela […]

Vad innehåller en arbetsmiljöpolicy?

Arbetsgivaren har det övergripande och yttersta ansvaret för arbetsmiljön och bör därför ge uttryck för sitt intresse för och engagemang i arbetsmiljöfrågor. Ett policydokument bör visa arbetsgivarens övergripande målsättning, viljeinriktning och medel för det långsiktiga arbetet med verksamhetens arbetsmiljö. Policyn skall vara känd och tillämpad av all personal. Den övergripande arbetsmiljöpolicyn bör ligga till grund […]

När ska arbetsgivaren tillhandahålla arbetskläder eller skyddskläder?

I arbetsmiljölagstiftningen skiljer man på arbetskläder och skyddskläder. Det finns inte några regler som säger att arbetsgivaren ska stå för arbetskläder. Däremot är arbetsgivaren skyldig att tillhandahålla skyddskläder. Arbetsgivaren ska göra en analys för att ta reda på riskerna i arbetet och bedöma vilken personlig skyddsutrustning som eventuellt krävs. Det innebär att det är en […]

Vad ska man göra med dem som mobbar och kränker andra människor?

Det är arbetsgivaren som har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön och som därför har att utreda och, i förekommande fall, se till att kränkningarna upphör. Vilka åtgärder som behöver vidtas får avgöras i det enskilda fallet. Det är viktigt att slå fast att ett sådant beteende är fullständigt oacceptabelt och att det kan, om det […]

Finns det några checklistor för arbetsmiljöarbetet i fastighetsbranschen?

Ja, Fastigo, Almega och Fastighetsanställdas Förbund har gemensamt utarbetat en checklista för arbetsmiljörond som är särskilt anpassad för fastighetsbranschen. Det finns även en checklistor för riskbedömning av hot och våld, fallolyckor och sexuella trakasserier som är framtagna av dem. Du hittar allt material under rubriken Arbetsmiljö i Arbetsgivarguiden och på Blankettsidan.

Vad ska jag tänka på när det gäller arbetsmiljö?

Kunskap. Skaffa dig kunskap om vilka regler och krav som gäller för den verksamhet som företaget bedriver. En stor del av reglerna är allmänna och gäller i alla typer av verksamhet men det finns också sådana föreskrifter som riktar sig särskilt till vissa branscher eller verksamheter. Chefer i organisationen med ansvar för arbetsmiljöfrågor måste ha […]

Jag har upptäckt att det finns risker i arbetsmiljön. Hur snabbt måste jag åtgärda dem?

Akuta risker som innebär omedelbar fara för olycksfall eller ohälsa måste åtgärdas omgående. Andra förhållanden kanske inte kräver omedelbara åtgärder. Dessa ska då föras in i en handlingsplan där det anges när åtgärder ska vidtas och vem som är ansvarig för detta. Glöm inte att kontrollera att det verkligen skett! Först om riskerna inte går […]

En medarbetare använder inte den skyddsutrustning som finns- vad gör jag?

I arbetsmiljölagen anges att arbetstagaren ska följa givna föreskrifter samt använda de skyddsanordningar som finns. En arbetstagare som trots tillsägelse inte använder skyddsutrustning gör sig skyldig till ett allvarligt brott mot anställningsavtalet. Det kan och bör medföra skriftlig varning och, om inte någon bättring sker, ytterst uppsägning eller till och med avsked. En chef som […]

Arbetsmiljö

Arbetsmiljö Arbetsmiljön styrs av arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen samt Arbetsmiljöverkets föreskrifter och allmänna råd.  Översikt Arbetsgivarnytt Regler kring arbetsmiljö De övergripande reglerna på arbetsmiljöområdet finns i arbetsmiljölagen, arbetsmiljöförordningen samt i de föreskrifter (AFS) och allmänna råd som Arbetsmiljöverket utfärdar. Dessa är bindande och finns inom ett stort antal områden. För mer information om vad som gäller kring […]

Ny checklista för arbetsmiljörond

Nr 5 « 2019 Som ett stöd i företagets systematiska arbetsmiljöarbete finns nu en ny checklista för arbetsmiljörond, som är anpassad speciellt för fastighetsbranschen. Fastigo, Almega Fastighetsarbetsgivarna och Fastighetsanställdas Förbund har gemensamt reviderat den tidigare checklistan och anpassat den till dagens krav.   Varje arbetsgivare är ansvarig för att arbeta med arbetsmiljön på ett systematiskt, […]